Opportunistisch, doelgericht of vastberaden?

italia

Geschreven door Dick van den Born

Dat het economische slechte weer in Zuid Europa nog een paar graden guurder is dan bij ons, daar zijn we achter gekomen de laatste jaren. Spanje, Portugal, Cyprus en Griekenland kwamen serieus in de problemen en zonder al te veel op Neerlands blondste politicus te willen lijken kun je toch wel stellen; daar heeft Noord Europa, Nederland incluis, stevige lastenverzwaringen voor moeten incasseren. (Het woord bezuinigen neem ik niet in de mond, dat doen de heren en dames in Den Haag al te vaak.)

Ook Italië heeft het zwaar. €120.000.000.000 schuld in de private sector,  overheidsuitgaven blijven stijgen, het tekort ging naar 7,3% BBP en de totale staatsschuld is inmiddels 130% BBP. Tel daarbij op de hoge (jeugd)werkeloosheid en een van onrust en schandalen vergeven politiek landschap en je hebt een ideaal recept voor Europese noodsteun te pakken.

April 2013. Er moet koffie ingekocht worden in Italië, in de vorm van cups geschikt voor Nespresso* machines. Met bovenstaande info in ons achterhoofd dachten we dat  de Italiaanse koffiebranders in de rij zouden staan om met ons de Nederlandse markt te bestormen. Wishful thinking. Zo bleek.

Een hele rits mails naar branders met duidelijke koopsignalen. 1. Wij investeren in marketing, winkel, webshop enz enz. 2. Wij betalen jou voor koffie. 3. Jij koffie op een pallet stapelen. 4. Jij en Wij een lang en gelukkig leven samen. How hard can it be? Nou, na 4 dagen 0 reacties. Oef!

Gelukkig druppelden na wat langer wachten de eerste mails en telefoontjes binnen, maar dan ben je er nog niet. Een mail van een brander die ons ook koffiebonen wil verkopen; Meneer van den Born, u koopt 4 soorten bonen, een pallet van ieder. (met een totale inkoopprijs ongeveer gelijk aan de aankoop van een nieuwe VW Polo). U kunt dan stoppen met al die andere merken die u verkoopt, want wij geven de beste service!

Tring, tring. Telefoon van een heer met een zeer Italiaanse naam die we nu even Mario noemen;

Mario. Hello. This is Mario, calling from Italia.

HoG. Ah! Hello Mario, How are you?

Mario. I’m Fine, thank you! (Mario klinkt inderdaad zeer opgewekt) I call because of your e-mail and I want to know if you have supermarkets. And Howe many.

HoG. We don’t have any supermarkets, we have a shop in the city centre of Gouda specialized in selling coffee and tea. And 3 webshops, soon opening the 4th.

Mario. Oh… (Mario klinkt opeens een stuk minder opgewekt) Well, we sell you coffee for a good price anyway. You only have to buy a minimum of only 10 pallets. (Bij de gedachte aan de verkoop van 10 pallets hoorde ik Mario gelukkig al weer opvrolijken)

HoG. Well Mario, that’s to much for a first order. A new product takes time to sell. We would like to hear your good price, but we start with 1 pallet.

Mario. (na een diepe zucht) Ok I will send you our best offer (ik hoor aan zijn stem dat ik hem nu pas écht diep teleurgesteld heb). Bye. Tuut tuut tuut.

De telefoon zet ik terug in de lader en realiseer me dat ik niet eens weet namens welke koffiebrander Mario belde, noch zijn achternaam. En we zullen het ook nooit weten, we hebben nooit meer iets van Mario vernomen.

Ik vraag me op dat soort momenten af; het gaat in het hele land slecht, veel mensen zonder werk, belastingen gaan omhoog, waarom leveren ze niet gewoon?  Natuurlijk zijn wij geen Ahold, maar die doen ook geen zaken met kleine koffiebranders. En wij geven duidelijke koopsignalen af, wat wil je nog meer?

Zijn Italiaanse bedrijven opportunistisch, doelgericht of vastberaden om alleen op het hoogste niveau met de grootste jongens zaken te doen? Ik ben er nog niet achter. In Oktober gaan we naar een grote food-beurs in Duitsland waar een hoop Italiaanse branders vertegenwoordigd zijn op jacht naar nieuwe merken. Misschien kom ik er dan achter…

(Leuk om te melden is dat we uiteindelijk koffiebranders gevonden hebben die wél met ons wilden samenwerken en ik ben trots op het assortiment dat we gerealiseerd hebben voor onze Nespresso* -cups-winkel)

*Nespresso is een derde partij, niet verbonden aan House of Goods of www.houseofcups.nl

Plaats een reactie