Eerlijke handel keurmerken. Zin of onzin?

UTZ Logo

Geschreven door Dick van den Born

Bovenstaande vraag wordt steeds vaker gesteld. Terecht denk ik. Consumenten hebben inmiddels wel geleerd dat je altijd verder moet kijken dan de voorkant van een etiket. Denk aan de Lipton Tea Original (oid) met toegevoegde suiker of het ‘bewuste keuze’ logo dat ook op chocolade en snoepgoed staat. (Die laatste stoort mij persoonlijk in het bijzonder, dat de overheid jou gaat vertellen welke chocoladereep je moet kopen als je ‘bewust’ wilt eten. Ik voel me als een kleuter behandeld, bekostigd door belastinggeld dat beter besteed had kunnen worden).

Deze week plaatste ftm.nl een uiteenzetting over dit onderwerp Het ging hier specifiek over de keurmerken op koffie. Maar het verhaal kan zo gekopieerd worden als het over thee of cacaobonen gaat.  Kort samengevat: kleine (familie)bedrijven kunnen de kosten niet dragen van het verkrijgen van een keurmerk als bijvoorbeeld UTZ en zijn tevens te klein om hun koffie afzonderlijk te verkopen. De bonen van die bedrijfjes belanden met z’n allen op een grote hoop bij een opkoper of de kleine (familie) plantages worden overgenomen door grote (koffie) bedrijven die de kosten van een keurmerk wél kunnen dragen.

Dat de bonen belanden bij een opkoper of in de silo’s van een mega bedrijf is om verschillende reden jammer. Ten eerste: de familie krijgt minimaal betaald voor de geproduceerde bonen en de consument krijgt niet de koffie met de kenmerkende smaak van de regio. Net als met wijn kunnen 10 koffiebonen uit dezelfde regio totaal andere koffies opleveren. Dát wil je proeven!

Ok, dus producten met keurmerken zijn dus ook al uit den boze? Neen, denk ik. Een keurmerk als UTZ zorgt wel degelijk voor ‘een betere wereld’, door de grotere bedrijven die het keurmerk voeren worden de volumes groter, en verantwoord kopen dus goedkoper. Maar vraag je (speciaalzaak)winkelier ook eens of ie wat verantwoords heeft zonder de geijkte keurmerken en je zal versteld staan.

Er zijn steeds meer initiatieven in Europa die een nieuwe beweging op gang aan het brengen zijn. We moeten er nog een naam voor bedenken, let op: Single Farmer Product. (SFP dus, maakt iemand even een logo’tje 😉 ). Plantages (koffie, thee of cacao) waar een product van hoge kwaliteit verbouwd wordt en rechtstreeks verkocht en verscheept wordt naar een bedrijf in Europa die een eerlijke prijs betaald en waar het eindproduct gemaakt wordt, waar verpakt wordt, en waar gedistribueerd wordt. Zo krijg je een koffie, thee of chocoladereep gemaakt van ingrediënten van één plantage en dat proef je! Echte smaken, veel uitgesprokener en in niets te vergelijken met iets anders.

Kom maar eens bij ons langs, dan laten we het je proeven. Hier een koffie, thee en cacao voorbeeldje:

Koffie:

https://www.houseofbeans.nl/shop/medellin-secret.html

Thee:

https://www.houseoftea.nl/shop/dilmah.html

Cacao:

https://www.houseofchocolate.nl/shop/willie-s-cacao-single-estate-.html

Lees hier het artikel over keurmerken op ftm.nl:

http://www.ftm.nl/exclusive/de-tragiek-van-de-koffiekeurmerken/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s