Gevecht tegen de leegstand in de Nederlandse (Goudse) winkelstraat

leeg_pand

Geschreven door Dick van den Born

Ook tijdens de laatste vergadering van de winkeliersvereniging Groenendaal hebben we weer gebrainstormd over de winkelleegstand van de Groenendaal in ons pittoreske Gouda. Hoe komt het toch dat er zóveel leegstaat in de Randstad? En wat is de oplossing?

Hoe komt het toch?…

Zoals zo vaak met grote problemen is het een combinatie van factoren. Één van de redenen waar wij zelf tegenaan liepen bij onze zoektocht naar een nieuw pand begin dit jaar, is het gigantische bord voor de kop van sommige pandeigenaren. We kwamen verschillende panden tegen die onder het kopje  structureel leegstaand vallen (3+ jaar leeg) en die gewoon nog dezelfde huurprijs moesten opbrengen als voor 2008.

Panden op B-locaties met huurprijzen van 30.000 tot 40.000 euro zijn niet ongewoon. Bedragen die alleen door grootwinkelbedrijven kunnen/konden worden opgehoest. Maar zelfs de grote jongens vallen om op dit moment. (Schoenenreus, Polare, Free Record Shop, Siebel, Bakker Bart).

Combineer de hoge huurprijzen met de nog immer haperende economie en het steeds populairder worden van online winkelen (cq de concurrent van je fysieke winkel zit altijd 1 minuut bij je vandaan) en je hebt een recept dat eigenlijk voor (stevige) huurverlagingen zou moeten zorgen.

Maar eerlijk is eerlijk, er is ook gewoon een grote groep winkeliers die na tientallen jaren niet meer kunnen of willen omschakelen naar de detailhandelswereld anno 2014. De tijd van social media, websites, branchevervaging en prijsvechters. Deze detailhandelaren zingen het soms nog uit tot het pensioen, maar gaan vaak ook (vlak voor het pensioen) ten onder. Van overnamekandidaten is vaak geen sprake en boem, daar valt weer een winkeldeur dicht om dat voor jaren te blijven.

Kijktip mbt dit onderwerp: http://www.npo.nl/werk-aan-de-winkel/POMS_S_BNN_511107

Ook een triest fenomeen zijn de mensen die uit passie voor een product een winkel beginnen en daar hun spaarvarken voor stukslaan, maar er al na een paar maanden achter komen dat er te weinig mensen zijn die hun passie delen. Omdat de banken geen geld meer lenen worden de ondernemingsplannen achterwegen gelaten en is er vaak niemand die kritische vragen stelt. (Mevrouw, heeft u enig idee hoeveel cupcakes u moet verkopen om break-even te draaien, laat staan om zelf ook nog een salaris uit de zaak halen?)

Tel hierbij op een matig ondernemersklimaat in veel grote steden, soms aanhoudend slecht ‘winkelweer’ in Nederland met dalende winkelbezoeken ten gevolg en de nog steeds dalende koopkracht en de detailhandel lijkt een kansloze zaak, maarrrrrrrr:

Genoeg gezeurd! Is er een oplossing? Nou ja, er zijn in ieder geval een paar regels waar de succesvolle(re) ondernemers zich aan houden:

-Zoek een pand met een zo laag mogelijke huur, het moet vanaf dag 1 terugverdiend worden! Houd überhaupt je vaste lasten zo laag mogelijk. Méér geld uitgeven kan altijd, lopende contracten moet je ‘uitzitten’.

-Blijf bij de tijd en op de hoogte. Natuurlijk is het waardeloos als er om 20:30 ’s avonds tijdens Nederland-Spanje een (onterechte) slechte recensie op je Facebook pagina gepost wordt. Weg goede humeur! Maar je kan niet meer zonder je bedrijfs-FB in 2014….  Je wordt anders gewoon niet serieus genomen.

-Onderscheid en specialiseer jezelf, maar blijf kritisch op je eigen plannen. Zijn er genoeg liefhebbers van zeepjes op zonnebloemolie om er een (web)winkel rendabel mee te krijgen?

En dan zijn er natuurlijk nog 1000 en 1 kleine details waar je óók nog op moet letten, maar bovenstaande zijn wel heul belangrijk.

Dus aan iedereen die er aan denkt een winkel te openen: succes! Het kan nog steeds! Heb je voor ons nog ideeën, tips of tricks?  Geef dan hieronder je reactie, we zijn benieuwd!

Advertenties

One thought on “Gevecht tegen de leegstand in de Nederlandse (Goudse) winkelstraat

  1. Herkenning alom! Samen met een in Gouda wonende vriend van mij ben ik al een paar jaar bezig om een betaalbare locatie te vinden om onze gezamenlijke passie voor muziek en geluidsapparatuur gestalte te geven. Dat we de vaste lasten zo laag mogelijk moeten houden is ons wel duidelijk, maar met het soort huurprijzen wat gevraagd wordt is dat zo goed als onmogelijk. Onbegrijpelijk als je bedenkt dat Gouda met meer dan 70000 m2 leegstand van commercieel en particulier onroerend goed recordhouder in Nederland is. Monumentale locaties als de voormalige ambachtsschool en het St. Josephziekenhuis worden voor veel geld aan projectontwikkelaars verkocht die ze verbouwen tot wooncomplexen. De financiële constructie erachter begrijp ik wel, het gaat om het grote geld, waar ook de gemeente niet vies van is. “Pecunia non olet” zo zou keizer Vespasianus 2000 jaar geleden tegen zijn zoon Titus hebben gezegd die bezwaar maakte tegen het herinvoeren van de belasting op openbare latrines in het oude Rome. Ambachtelijke beroepsuitoefening is een ondergeschoven kindje in de huidige maatschappij. Toch geven we de moed niet op; het enorm toegenomen aantal repair café’s in Nederland bewijst dat er een markt is voor recycling van duurzame gebruiksgoederen. Ons specialisme in hoge kwaliteit vintage geluidsapparatuur zoekt liefhebbers (M/V) die uitgekeken zijn op de goedkope massa producten en weer échte kwaliteit in huis willen halen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s