Italië(inspiratie)reis 2014, deel 1

como

Geschreven door Dick van den Born

Hiep hiep hoera! Het is weer september, dat betekent dat we er weer even tussenuit mogen richting het zuiden, Italië wel te verstaan. Behalve dat we er heerlijk vakantie vieren doen we er ieder jaar ook zaken. Het is altijd leuk en nuttig om je bestaande leveranciers te ontmoeten, het bedrijf te bekijken en voor contacten met nieuwe leveranciers betekent het gewoon heel simpel: als je er eerst langsgaat word je veel serieuzer genomen! (Die gekke Hollanders zullen echt wel wat willen kopen).

Dit jaar was de eerste stop het Comomeer, waar we bij een Nespresso* cupjes fabrikant langsgingen om hernieuwd kennis te maken en nieuwe handel te bespreken. Het begon met fantastisch nieuws: de cups voor het Lavazza A Modo Mio* systeem zijn klaar voor productie en de cups voor de Dolce Gusto* zijn dat bijna. Mooi!

Op onze vraag of ze ook koffiebonen en ESE servings kunnen leveren moesten ze helaas ‘nee’ antwoorden, maarrrrr er wordt voor de productie van verschillende cups innig samengewerkt met Gimoka, een koffiebrander die letterlijk 1 pand verderop zit. Of we daar geïntroduceerd wilden worden? Zij doen namelijk wél bonen en ESE servings. En zo zaten we 10 minuten later om de tafel met de exportmanager van Gimoka. Met groot succes overigens, de eerste melange zit as we speak in de molen voor het nodige testwerk met de rest van de familie en vaste klanten. De eerste melanges zijn uitgezocht en het importeurschap is binnen.

Op weg naar het kantoor van de exportmanager struikelden we nog over een prachtig Italiaans gebruik, een kleine ruimte waarvan we eerst dachten dat het de showroom was, maar toen we tot onze verbazing ook gewoon particulieren zagen vroegen we om uitleg. Wat deden die mensen daar? Komen die 250 gram koffie halen? Waarna onze Italiaanse contacten nu op hun beurt verbaasd waren. Natuurlijk! Je gaat toch de koffie van de lokale koffiebrander niet in de supermarkt kopen?!?

Wat een prachtig gebruik! Weet dat Gimoka een oud bedrijf is dat inmiddels uitgegroeid is tot (zeker voor Italiaanse begrippen) een koffiebrander van formaat. Ze exporteren naar ongeveer 30 landen over de hele wereld, hebben 10-tallen pallets voorraad staan en verschillende vrachtwagens door Italië rijden. Maar ondanks dit alles staat de deur dus voor de lokale bevolking nog gewoon open voor de dagelijkse koffieboodschapjes. Stel je voor dat je bij Heineken aanbelt om even een kratje bier te halen, of je bij de fabriek van Douwe Egberts meldt voor een pakje roodmerk. No way!

gimoka

*Nespresso, Lavazza A Modo Mio en Dolce Gusto zijn derde partijen, niet verbonden aan House of Goods

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s