Post van Tony Chocolonely

Serieuze post van Tony Chocolonely over de noodzakelijke prijsverhoging, maar ook hoe ze deze een aantal jaar hebben kunnen uitstellen. Dat wilden we je niet onthouden.

logo-tonys_chocolonely_red2

Amsterdam,

2 oktober 2014

Onderwerp: Prijsverhoging

Beste chocoladeliefhebber,

Een serieuze brief, dat ben je waarschijnlijk niet van ons gewend. Vinden we zelf ook een beetje gek, maar we willen dan ook iets heel serieus met je bespreken: we gaan onze inkoopprijzen verhogen per 1 januari 2015. Het is de eerste keer in ons bestaan dat we dat doen. We weten dat jij het niet leuk vindt en zullen daarom proberen om het goed uit te leggen.

Zoals je weet zijn we in 2005 opgericht door journalist Teun van de Keuken. Sinds die tijd hebben we een mooie ontwikkeling doorgemaakt en komen we stap voor stap dichter bij onze visie: 100% slaafvrije chocolade. En dan bedoelen we niet alleen onze eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd.

Zo ver is het nog niet, maar we zijn op de goede weg. We worden steeds bekender en
verkopen ieder jaar fors meer chocolade. Daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee.

Het is voor ons heel belangrijk om ook commercieel succesvol te zijn. We willen namelijk graag dat andere bedrijven ons voorbeeld volgen. Als wij commercieel succesvol zijn, zullen ze dat eerder doen en komt het realiseren van onze visie dichterbij.

Daarom is het vervelend dat de ingrediënten van onze producten de laatste jaren fors in
prijs zijn gestegen. We hebben het hier over cacao en als afgeleide daarvan cacaoboter. Ook melkpoeder is fors gestegen.

Tot nu toe hebben we er voor gekozen om de inkoopprijzen voor onze klanten gelijk te
houden en de stijgende kosten dus voor eigen rekening te nemen. Dit is niet ten koste gegaan van onze boeren. Door het realiseren van efficiencyverbeteringen samen met onze andere leveranciers, hebben we de stijging van de kostprijs enigszins weten te beperken. Dit is helaas niet meer houdbaar.

Inmiddels is duidelijk dat de verhogingen een structureel karakter hebben. Om onze
continuïteit te waarborgen en zo te kunnen doorgaan met het najagen van onze doelstelling, kiezen we er daarom voor om de prijzen met 6% te verhogen. De nieuwe inkoopprijzen zullen per 1 januari 2015 ingaan.

Eerlijk delen

Wij adviseren je deze verhoging door te vertalen in de verkoopprijzen. Onze nieuwe
consumenten-adviesprijzen zijn bijgevoegd en gaan in per 1 december 2014.
Met vriendelijke chocogroet,

Frits S.

Salesmanager

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s