(AD) koffietests. Zuivere koffie of koffiedik kijken?

Blog-A-AD-Koffietest-2014

Geschreven door Dick van den Born

Ophef over de koffietest van het AD dit jaar. De winnaar schenkt een koffiemerk waarvan een freelance journalist CEO is. Een journalist die voor het AD werkt… Achteraf bleek dat de journalist in kwestie zelf niet als jurylid meedeed aan de test, maar volhouden dat het 100% zuivere koffie is wordt wel lastig op deze manier.

Sowieso lijkt het mij ontzettend lastig om op kwaliteit te moeten beoordelen. Natuurlijk is iets als bijvoorbeeld de temperatuur makkelijk te meten en over te schrijven. “Deze koffie is 55 graden en dat vinden de meeste mensen te koud.” Is helemaal duidelijk. Maar als je op het gebied van smaken komt wordt het al snel heeeel lastig. Wat de één te bitter vindt, vindt de ander juist erg lekker. En zo zijn er nog 1001 waarnemingen waar de meningen over kunnen verschillen én nog eens 1001 manieren om waarnemingen te interpreteren. Dit laatste hebben we proefondervindelijk vastgesteld toen we in onze winkel een wijn te proeven aanboden aan onze klanten. De waarnemingen waren enorm verschillend. Stroef, soepel, zacht, zuur, bitter, zoet, uitgebalanceerd, eetwijn, borrelwijn, bewaarwijn. Ik overdrijf niet, we hebben ze allemaal gehoord. We hebben hem goed verkocht, dus dat houden we maar als graadmeter.

Zijn verkoopaantallen geen goed idee om een koffietest te beslissen? Gewoon verkoopaantallen opnemen en dat corrigeren naar A-B-C locatie, aantal m2 en hoeveelheid stoelen. Neuh, ook kansloos denk ik, te veel variabelen. Neem alleen al de hoeveelheid personeel, marketing budget, leeftijd van het bedrijf, prijs van de koffie enz. enz.

Dan zit er maar één ding op. Om alle variabelen, interpretaties en momentopnames er uit te filteren, moeten er 10 mensen op 10 verschillende momenten bij ieder personeelslid een kop koffie proeven en elke kop apart beoordelen. En dan gemiddeldes nemen. Voor een koffie tent met 5 personeelsleden krijg je dan. 10 juryleden X 10 kopjes koffie X 5 personeelsleden = 500 kopjes koffie per koffietent X 112 koffiezaken = 56.000 kopjes koffie. Dat wordt een dikke krant….. Maar wel goed voor de omzet van de koffietenten. 🙂

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s